Is the gut-brain axis the missing key in progressive neurological disease?

Inhoud

In ons maag-darm kanaal speelt er zich een wondere wereld af. Hier huizen een enorm groot aantal micro-organismen of bacteriën, gezamenlijk het microbioom genaamd. Er zijn bijna dubbel zoveel microben dan dat er menselijke cellen in het lichaam zijn.

Deze microben zijn enerzijds uitermate belangrijk voor onze gezondheid, terwijl ze ons anderzijds ook ziek kunnen maken. Een goede balans is dus noodzakelijk voor een goede gezondheid. Steeds meer wetenschap toont aan dat zelfs neurologische, neuro(auto)immune, en neurodegeneratieve aandoeningen een link hebben met een ongunstige balans tussen goede en slechte darmbacteriën. Een dysbalans in ons microbioom geeft niet alleen meer kans om dergelijke ziekten te ontwikkelen, maar ook op een hogere ziekte activiteit en een slechter verloop hiervan. Deze link is er onder andere omdat onze darmbacteriën bepaalde componenten bevatten en produceren die zullen interageren met de darmwand. Die gaan dan op hun beurt een keten in werking zetten die de lymfecellen van het immuun systeem gaan activeren.

De interactie tussen het microbioom en lymfesysteem is er al sinds oertijd, en het wordt tijd dat we met de huidige kennis hiervan het ziekteverloop van onze patiënten ten goede gaan beïnvloeden.

Leerdoelen

Een overzicht van recente ontwikkelingen in het microbioom onderzoek, in relatie tot neurologische problemen (beroerte) of neuro(auto)immuun en neurodegeneratieve aandoeningen (zoals multiple sclerosis, ziekte van Parkinson of Alzheimer en ALS).
Als het microbioom en lymfesysteem een belangrijke rol spelen, wat dan met genetische voorbeschiktheid?
Hoe kunnen we als paramedicus deze nieuwe wetenschap toepassen bij onze patiënten, in de praktijk?
Welke rol speelt dieet in het ontwikkelen van neurologische of auto-immuun aandoeningen? Welke verschillende soorten diëten bestaan er, en welke zijn effectief bewezen?
Welke nutriënten of supplementen zijn aan te raden aan de patiënt?
Welke rol spelen omgevingsfactoren, chronische stress, fysieke activiteit? Hoe kunnen we hierop inwerken in de praktijk?

Inbegrepen

Cursusmateriaal, seizoenslunch, dranken, fruit en koekjes

Locatie

Baarbeekhoeve, Baarbeekstraat, Mechelen, België
14 mei 2022
09u00 - 17u00
Len De Nys en Tim De Cock
excl. BTW

Len De Nys en Tim De Cock

Len De Nys

Na mijn kinesitherapieopleiding aan de KU Leuven (2013) ben ik onderzoek gaan uitvoeren naar hoe we de groeiende golf van schronische ziekten, stress- en pijnpatiênten effectiever kunnen aanpakken. Dit is uitgegroeid door een groter How to Live a Healthier Life-project, om het belang van een gezondere levensstijl te benadruken via onderzoek, lezingen en maatchappelijke projecten.

Verder ben ik doctoraatsstudent aan Stirling Universtity (Schotland), waar ik met een geweldig team het project Stress, Healthy Ageing & Physical Exercise uitwerk.

Tim De Cock

• Physical therapist : University of Antwerp 1992
  • Manual therapy: 1995 (BWMT)
  • Edema therapy: 2003 (Vodderschool B/N)
  • Sports physiotherapy: University Of Antwerp (1993)
  • Myofascial therapy : Trigger (1998)
  • Teacher Vodderschool Belgium/ The Netherlands
  • Chief physio Decockliniek Belgium
  • Chief physio Lymph house Antwerp
  • President MLDV Belgium  Guest teacher 3M
  • Guest teacher University of Shanghai, Vodderschool France, University of Brussels, University of Hasselt
  • International instructor bandaging
  • Member European Society of Lymphology
  • Member International Society of Lymphology
  • Member Belgian Society of Lymphology

Inschrijven

Zeker zijn van je plaats?
Schrijf je dan hier in!
Verder communicatie volgt per e-mail.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van nieuwe opleidingen!
facebook-squareinstagramusertagcalendar-fullclockchevron-right